Leverans- & köpvillkor

 

Köpvillkor
Detta är köpvillkoren som gäller för alla produkter som finns i Watt & Vekes internetbutik.

Konsumentköplagen
Vid försäljning till enskilda konsumenter gäller alltid konsumentköplagens bestämmelser, liksom distans och hemförsäljningslagen. Se konsumentköplagen på www.konsumentverket.se
När du handlar genom ett företag eller använder ett företagsnamn på kvittot är det köplagen som gäller.

Åldersgräns
Är du under 18 år krävs målsmans godkännande för att ingå avtal med Watt och Veke.

Priser och orderbelopp
Fakta- och prisuppgifter lämnas med reservation för skrivfel och av oriktigt angivna tekniska specifikationer. Samtliga priser på Watt&Vekes internetbutik anges inklusive moms.

Bekräftelse
När vi mottagit din beställning skickar vi dig en bekräftelse per e-post med information om att vi har tagit emot din order. Spara gärna detta e-post, det är bra att ha till hands vid eventuell framtida kontakt med kundtjänst.

Din order är skickad
När din order lämnar vårt lager får du en bekräftelse på detta via e-post.

Leverans
Ditt paket skickas till det leveransalternativ du valt i vår leveranscheckout i kassan. Avisering sker via e-post och sms till din mobil. Paketet löser du ut med giltig legitimation och aviseringsnummer. Du kan spåra ditt paket via ditt OrderID.

Leverans av flera produkter
Beställer du flera produkter sänder vi som regel alltid dessa i samma försändelse. Dock kan det förekomma att du får dina produkter i fler kollin. Vi väljer alltid det mest lämpliga transportalternativet för respektive produkt.

Avbeställning
Watt&Veke arbetar för att minimera leveranstiderna och oftast behandlas din beställning av oss direkt efter att du genomfört ditt köp. På grund av den korta leveranstiden är det därför inte alltid möjligt att göra en avbeställning efter lagd order. Däremot har du möjlighet att returnera eller byta din försändelse till oss direkt via ditt ombud, när du mottagit din försändelse. Se mer information under Retur av order.

Betalning
All betalning sker via vår partner Klarna. Detta för att vi vill garantera snabb och säker betalning. I kassan väljer du den betalningsmetod som passar dig bäst, och länkas nu vidare till Klarnas säkra betalserver. 

Leveranstid
Vi levererar din beställning inom 2-5 arbetsdagar från det att ordern mottagits. Under långhelger kan leveransen ta något längre tid.

Retur av order - Ångerrätt
Enligt distansavtalslagen har du som konsument rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du tagit emot din beställning. Du har rätt att öppna förpackningen och kontrollera din beställa produkt. Ångerrätten gäller inte om du tar bort skyddsmaterial på skärmar, sladdar och slingor. Produkten och förpackningen ska vara hel och i säljbart skick. Produkten du väljer att returnera ska packas i medföljande emballage och originalförpackning. Ange orsak för returen på den medföljande blanketten och klistra på den medföljande retursedeln över den gamla adressetiketten på ytteremballaget. (Retursedeln får ej klistras på varans originalförpackning.) Paketet lämnas sedan till det ombud du tidigare tog emot din leverans från. Glöm inte att pausa din betalning hos Klarna tills dess att returen har hanterats av oss, för att du inte ska få betalningspåminnelser.

Returfrakten bekostas av dig om du ångrar ditt köp. Vid retur av hela eller delar av ordern återbetalar vi varans belopp men med avdrag för en returfrakt på 49 SEK. Om du istället väljer att byta din vara har du fri frakt på retur och din nya order. Detta gäller endast standardfraktkostnad på 79kr vid byte, väljer du annat fraktsätt och med högre fraktkostnad, står du för mellanskillnaden. Vill du genomföra ett byte kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig med ditt byte. 

 
Reklamation - Skadad produkt
Har du haft otur och fått en skadad vara levererad till dig, behöver du göra din reklamation senast 5 dagar efter att du hämtat ut din beställning.

Vid en anmälan om reklamation ska ni kontakta oss på kundtjänst via e-post reklamation@wattveke.se. Skadan ska dokumenteras på bild som mailas till kundtjänst. Om emballaget är skadat, ta även en bild på detta. Vi tar sedan beslut om vara behöver returneras eller kasseras.

Vid beslut om retur använd den retursedel som medföljde i leveransen, saknar du den kan vi maila dig en ny returfraktsedel som du sedan fäster på transportemballaget. Varan skall packas väl emballagerad i originalförpackning. Inga lappar eller fraktsedlar ska fästas på originalförpackningen. Klistra på den medföljande retursedeln över den gamla adressetiketten. Paketet lämnas till ditt aktuella ombud.

När returen kommit oss tillhanda återbetalar vi dig för ditt köp.
Normalt tar det max två veckor från det att du skickat din retur till oss innan du erhåller din återbetalning. Glöm inte att du kan pausa din faktura via ditt Klarnakonto, för att undvika eventuella förseningsavgifter.

I undantagsfall kan det ta upp till 30 dagar vid återbetalning vilket är max-tiden enligt Konsumentköplagen. Watt&Veke har vidare alltid rätt att på egen bekostnad avhjälpa felet, t ex genom reparation, eller byta mot en felfri vara. 

Transportskada
Upptäcks en synlig transportskada skall detta dokumenteras och påvisas vid ditt utlämningsställe eller vid leverans till ditt hem. Kontakta därefter oss via e-post : reklamation@wattveke.se. Tag en bild på skadan och bifoga till kundtjänst. Upptäcks dold transportskada skall detta rapporteras till Watt&Veke på reklamation@wattveke.se inom 5 dagar. Upplåtelse att inte följa dessa riktlinjer kan innebära att kostnaden för produkten inte ersätts.

Om du inte hämtar ut ditt paket
Om en beställning inte lösts ut inom 14 dagar hos ditt ombud returneras paketet till oss. Vi debiterar då beställaren en kostnad på SEK 399 för de omkostnader som uppstår i dessa fall. Skickar du ditt paket felaktigt, så förbehåller vi oss rätten att debitera dig för de kostnader som uppstår i samband med en sådan retur. 

Erbjudandets giltighet
Erbjudandet gäller alltid så länge lagret räcker om inget annat anges.

Företagsköp
När du handlar genom ett företag eller använder ett företagsnamn på kvittot är det köplagen som gäller.


Love lighting
Vi vill självklart dela med oss och sprida ljus och stil genom våra produkter till varje hus och hem. Genom vår förfrågan till er #yeswattveke kan vi tillsammans sprida ert kreativa och inspirerande bildmaterial. Genom att du använder #yeswattveke i ditt kommentarsfält eller inlägg godkänner du att vi får använda din bild i våra digitala kanaler. Detta innefattar i sociala medier och vår hemsida (www.wattveke.se). Genom att ge ditt medgivande till distribution av ditt bildmaterial via #yeswattveke får vi royalty fritt använda och redigera bild- eller videomaterialet. I delning i sociala medier taggar vi alltid dig som ägare av bilden. Du äger själv ansvaret att det material du använder är godkänt att dela och inte är olämpligt. Samt att eventuella människor i bilden har givit sitt samtycke för publicering. Och du kan inte i efterhand begära ersättning för publicerat material. Watt&Veke har rätten att distribuera dina bilder, men är inget krav.


Kontakt
Vi besvarar alla orderrelaterade frågor via e-post inom 48 timmar (gäller vardagar). Kontakta oss via e-post: info@wattveke.se. Vår telefonväxel är öppen vardagar måndag-torsdag kl.9-12 och kl.13-14. Med undandag helg och kring röda dagar. 

Tvist
Watt&Veke följer allmänna reklamationsnämndens rekommendationer vid eventuell tvist.

Force majeure
Watt & Veke är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal. Om underlåtenhet har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.

Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.

 

Om du inte fått svar på dina frågor, läs gärna vidare på vår FAQ-sida, eller kontakta oss så kan vi uppdatera våra villkor med ytterligare uppgifter. Allt för att du känna dig trygg som kund hos Watt&Veke.